Thursday, November 21, 2013

Menilai Berat Anda

catatan 秋 ツ Jam 4:48 PM
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”
Entri sebelum ni, kita dah berkenalan dengan Piramid Makanan Malaysia. jadi, ini kali kita main kira-kira pulak. rasanya semorang dah expert bab kira-kira BMI (Body Mass Index) / Indeks Jisim Tubuh ni kann? eh ada yang tak mahir lagi? tak tahu BMI tu ape? takpetakpe jangan gundah gulana. anda berasa di saluran yang betul :)


sekiranya anda tiba2 menyedari akan perubahan diri anda terutamanya perihal berpakaian, ini adalah petanda bahawa anda cakna akan perubahan badan anda. ataupun mungkin apabila berjumpa dengan pakar kesihatan, mereka memberitahu bahawa anda mempunyai tekanan darah tinggi atau kolesterol tinggi dan berat badan berlebihan juga boleh menjadi faktor penyumbang. jadi, langkah pertama adalah dengan mengetahui sama ada berat badan terkini anda sihat ke tak.

Bagaimana saya tahu jika saya berada di berat badan yg sihat?

1) Adult Body Mass Index / BMI 

Satu cara bagi menentukan sama ada berat badan anda sihat ke tak ialah dengan mengira Index Jisim Tubuh / BMI. bagi kebanyakan orang, BMI adalah petunjuk kegemukan badan. agak kasar yer istilah di situ. hehe. jadi, ayuh masukkan data yang berkenaan, lepastu klik calculate. nanti akan keluar box yg akan bagitahu anda berapa BMI anda. sonang je! kalau rajin sikit, nah boleh kira manual guna formula ni :

BMI = Berat (kg) / [Tinggi (m) x Tinggi (m)]

Mengira BMI anda


"underweight", "normal", "overweight" dan "obese" tu semua adalah label untuk julat berat badan. Obese dan overweight menggambarkan julat berat badan yang lebih besar daripada apa yang dianggap sihat untuk ketinggian yang diberikan. untuk underweight pulak, menggambarkan berat badan yang lebih rendah daripada apa yang dianggap sihat. dalam bahasa mudahnya, berat badan tu tak sesuai dengan ketinggian yg dimiliki. kalau normal, Alhamdulillah. Tahniah! anda cuma kena mantain berat badan tu dengan mempraktikkan cara makan yang betul dan sihat. akan tetapi, obesiti dan berat badan berlebihan meningkatkan kemungkinan penyakit-penyakit tertentu dan masalah kesihatan yang lain. 

2) Waist Circumference / lilitan piggang

Lilitan pinggang anda mungkin akan memberitahu anda bahawa anda mempunyai risiko yang tinggi untuk masalah yang berkaitan dengan obesiti jika anda: 

Lemak di bahagian abdomen yang berlebihan adalah serius kerana ia meletakkan anda pada risiko yang lebih tinggi untuk masalah berkaitan dengan obesiti seperti diabetes jenis 2, kolesterol darah tinggi, trigliserida tinggi, tekanan darah tinggi, dan penyakit arteri koronari. Individu yang mempunyai lemak di bahagian abdomen yang berlebihan harus berunding dengan doktor mereka atau health care providers bagi membina satu pelan untuk mengurangkan berat badan. 

Bagaimana Untuk Mengukur Saiz pinggang anda

Klik di atas gambar untuk tumbesaran yg lebih baik

Nota: Maklumat di laman-laman ini adalah bertujuan untuk lelaki dewasa dan wanita yang tidak hamil sahaja.

Ok, selamat mencuba. sekianggg ;)

Sumber : CDC (Centers for Disease Control and Prevention)
 

belog || Aki Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea