Thursday, November 7, 2013

Gangguan ketika makan boleh menambahkan 'inci' di pinggang anda!

catatan 秋 ツ Jam 11:20 AM
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Assalamualaikum wbt. 
Di era globalisasi laa nii kan, kalau sebelum nak makan tu, perkara wajib yg di buat dulu ape? capai sudu garfu? ehh takk. jaman dulu2 tu mungkin ye. tapi trend sekarang ni, sebelum makan tu, harusla bergambo kenangan menu tu dulu. pastu up kat fesbuk insta twiderr wasap dan memacam lagi lah. terliur member2 nengok. ye dok? :p

satu hal yg kita semua kene tau, melayan telefun semasa makan atau tengok tv semasa makan adalah perbuatan yg mengganggu makan yg mana kita tak fokes dah dengan ape yg dimakan tu. jadi nye, sedar tak sedar eh dah terlebih makan! mane tak nye, dah tengah2 mesej memangla nak fokes kat mesej. nanti kang tertypo yg bukan2 naye pulak. contohnye nak taip saya tahu tapi jadi saya tahi. T_T

kita selalu fikir kalau berat badan yang berlebihan tu mesti sebab kurang bersenam. sebaliknya gaya hidup kita sendiri yg menjurus kepada masalah iaitu gangguan ketika makan. aktiviti makan sambil melakukan sesuatu yang lain membawa kepada kesukaran mengingati apa yang telah di makan dan rasa tak kenyang yg kemudiannya boleh menjadikan seseorang itu terlebih makan pastu terbitlah isu-isu 'pinggang ketat', 'perut buncit' dan sebagainya. 

contoh, ada banyak kerja nak kena buat. memang kita rasa kita boleh nak setel semua sekaligus tetapi kita pasti tak dapat nak fokes sepenuhnya sesuatu kerja tu dengan baik dan cemerlang. oleh itu, lakukanlah sesuatu perkara itu dengan penuh perasaan. walaupun nasihat ni tak bunyi macam nasihat pemakanan sangat, tapi ia adalah penting. jangan ingat memandu je kena berhati-hati, makan pun kena hati-hati jugak. jadi, mungkin boleh cuba amalkan tabiat berikut :

  1. Jangan buat apa-apa selain dari makan ketika waktu makan. ketepikan semua barang2 elektronik tu dulu. makan perlahan-lahan dan nikmati setiap gigitan. slow and steady je. jangan gopoh. sebab kalau fikiran kita terganggu dengan macam2 hal, kita boleh cenderung untuk makan lebih. 
  2. Hormatilah orang sekeliling yang makan bersama kita. sebab perbuatan kita yang tak fokes masa tengah makan tu boleh membuatkan orang lain rasa terganggu. nak makan, makan la dulu. melainkan kalau ada hal yg tersangat penting. 
  3. Hargai dan nikmatilah makanan ketika waktu makan. jangan biarkan hal-hal lain mengganggu anda. dari itu, kita akan rasa makanan tu lebih istimewa sekaligus dapat menikmati makanan yg kita makan. jadi kita pun akan rasa puas hati dan soal terlebih makan tu secara tak sengaja boleh di elakkan. 
untuk permulaan, pilihlah mana-mana satu dulu daripada di atas. memang agak payah tapi nanti dah terbiasa ok je. bila dah konsisten dengan satu tabiat tu, boleh praktis tabiat yang lain pulak. peringatan untuk diri sendiri juga. 

ok, sekianggg. terima kasih sudi baca ! :)

Credit sumber :
Malaysian Dietitians' Association
 

belog || Aki Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea