Monday, January 3, 2011

Ini Mak Kata Lak...

catatan 秋 ツ Jam 8:09 AM
Assalamualaikum wbt..

kalau entry sebelumni pasal Atok kate, kali ni Mak kate lak. jom bace!

- - - - -
Kata orang.. masa muda hanya sekali , jangan di persiakan.. masa untuk enjoy , masa untuk mengetahui dan mencuba semua benda agar bila tua nanti tak menyesal...

Mak pula kata , masa muda masa untuk beramal dengan ilmu , beribadat , masa tenaga masih kuat , masa kudrat masih larat. Masa cari ilmu bina ketakwaan jaga keimanan...dan mak pesan jangan buat jahat sebab putik yang masih muda pun boleh gugur maka bersiap sedia mengingati mati...

Aku pula kata...ehmmm betul juga kata mak.

- - - - -
Kata orang... ilmu tu penting untuk orang pandang tinggi pada kita , untuk hidup senang , untuk beli apa yang di idamkan , beli rumah besar , kereta mewah...barulah orang pandang tinggi bolehlah kita megah atas apa yang kita miliki...

Tapi mak kata... "ilmu tu pembuka segala amal", makin berilmu makin tunduk pada kekuasaan Allah, makin mengakui dan mengkagumi keEsaan Tuhan. Dengan ilmu juga kita berusaha untuk perbaiki diri.... dan mak selalu pesan ilmu kena diamalkan sebabnya Allah benci pada orang yang berilmu tapi tak mengamalkanya.

Aku pula kata... "betul juga kata mak nie.... eh bukan betul jer tapi memang betul."

- - - - -
Orang kata... kita kena pandai cari dan ambil peluang , kesempatan yang ada jangan dilepaskan , kena cepat.. nanti ketinggalah, jangan fikirkan orang lain yang penting diri kita kena di utamakan...


Tapi mak kata... jangan bina kejayaan atas keruntuhan orang lain, jangan jatuhkan orang , rezeki di tangan tuhan ,kalau ada dapat kalau di takdirkan tak ada , usaha macam mana pun tak akan dapat. Mak pesan lagi jangan makan kawan kalau lapar sangat makan makanan yang halal.... lagi satu mak pesan usaha tu penting asas kejayaan ..


Aku pula kata ya.. mengiakan kata emak sambil mengangguk-anggukan kepalaku.

- - - - -
Kata orang... kalau nak cari jodoh tu , carilah yang cantik sedap mata memandang, nanti tak lah jemu Pendidikan pun kena tinggi kalau tak , nak makan apa? ...pasir...biar dapat kereta sebiji sebagai mas kahwin tak pun insuran....(macam iklan kat era tu...pasal insuran)


Mak pula kata... jodoh pertemuan di tangan Tuhan , kalau nak cari , carilah yang beriman dan beramal dengan apa yang dia pelajari. Jangan pandang paras rupa sebabnya kecantikan akan hilang tak kekal lama, budi pekerti dan agama yang penting... kahwin bukan untuk sehari dua tapi untuk seumur hidup ... maka jangan tersalah buat pilihan lalu mak pun menyanyikan lagu..

"kepada mu tuhan , kusandar harapan, moga tak tersalah pilihan, seandai dirinya ,tercipta untukku rela ku menjadi miliknya"


Aku pulak terkejut gila... fuyoo mak pandai nyanyi lagu ...tapi macam pernah dengar jer lagu nie. Mak kata... alah lagu yang selalu dapat no 1 dalam carta era tu tapi jatuh no 15 minggu nie. Yang dapat no 5 dalam carta nasyid radio IKIM tu... terang mak bila lihat aku tercengang lihat mak.
Aku pulak kata... betul juga kata mak pasal jodoh tu dalam hati kagum dengan mak , mak modenlah katakan brutal in iman lagi. hehe...

- - - - -
Kata orang.. "harimau mati tinggalkan belang ,manusia mati tinggalkan nama"


Mak pula kata... manusia tak ada belang maka bila mati tak boleh tinggalkan belang macam Pak Belang tu.... mak kata lagi "hidup biar berjasa" biar orang tak kenal dan tak sanjung kita tapi pastikan dapat tempat di sisi Allah yang Esa. Mak kata lagi kalau buat sesuatu jangan nakkan balasan , jangan buat kerana nama , pangkat , atau darjat tapi biarlah ikhlas kerana Allah. Mak kata lagi kalau itu yang kita kejarkan.. pangkat , nama , darjat , sanjungan kita akan dapat tapi di akhirat tiada yang menanti. Lalu mak membacakan pesanan daripada Saidina Al-Khatab:

"Jika kamu ingin mengikut petunjuk dari para iman, Maka kuatkan dirimu untuk menerima mushibah dgn hati yg lembut di waktu menghadapi kepahitan dan hati yg sabar terbentang di dada. Lisanmu perlu di kunci , matamu perlu dikendali. Rahsiamu di sembunyikan dan hanya dilihat oleh Allah sahaja. Namamu jangan terkenal , pintumu di tutup , mulutmu tersenyum, Perutmu lapar , hatimu luka, pangkatmu di pendam dan keaibanmu tersohor. Dan tiap-tiap hari menelan perasaan pahit dari pengaruh zaman dan teman, Sedangkan hatimu menurut, Siangmu sibuk mengislahkan (mendamaikan) orang tanpa membangkit bangkitkan, Ambillah kesempatan pada malam itu , jadikan ia persiapan untuk hari kiamat yang padanya sulit sekali mencari jalan."


Aku pula kata... terima kasih mak betul apa yang mak cakap tu... aku tersenyum riang. Terima kasih ibu , ratu hatiku , insan yang paling aku kasihi dalam dunia nie terima kasih atas nasihat mu.

~ Ilmu Itu Pembuka Segala Amal... ~ 
Wallahu'alam... 
 

belog || Aki Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea