Saturday, January 21, 2012

Waktu makan yang sesuai (Bhg. 1)

catatan 秋 ツ Jam 10:51 AM
Assalamualaikum ...

makanan makan makanan. best kan? ishh gila tak best! kat Malaysia ni macam2 menu ada. roti canai ada, mee goreng ada, teh tarik ada, telur mata ada. mau oder apa? pinjam skrip Uncle Muthu dalam cite Upin Ipin jap. hee.

tapi jangan la sampai berlebihan dan melampau2 makan sampai buat2 tak kenal kawan sebelah bila nafsu makan dah naik minyak. jangan macam tu okey. =p

A : weh, sarapan dak pagi tadi? pelahap kencang je?
B: standard bro. bangun lambat. tak sempat ah nak sarapan2 bagai. brunch dah la. jimat!

perkara tu biasa la kan. tak makan pagi, alaaa ape nak kecoh2. ramai je tak buat. tapi, cukuplah termasuk dalam golongan tu. sayang diri? meh cuba buat praktis amalkan waktu makan yang betul dan sesuai.


Sarapan pagi - sekitar 8 pagi
  • Anda harus makan dalam masa 30 minit hingga 1 jam selepas bangun dari tidur. pentingnya sarapan ialah untuk menambahkan kembali paras gula dalam darah selepas 6-8 jam tidur. apabila anda mengambil sarapan, ia akan membantu menyimpan gula dalam darah seimbang sekaligus memberi anda lebih banyak ketahan tenaga. 
  • Pilihlah makanan yang tinggi dengan complex carbohydrates seperti oat, kacang, bijirin gandum buah-buahan dan sayur-sayuran.

Makan tengahari - sekitar 12 tengahari
  • Tempoh 3-4 jam selepas sarapan pagi. Penting sebab waktu tu merupakan waktu paling kita sibuk dan memerlukan banyak tenaga untuk melakukan aktiviti seharian.
  • Makan makanan yang seimbang dengan protein, complex carbohydrates, lemak baik (lemak yang tidak di proses dan bebas daripada bahan kimia sintetik) dan serat. 

Snek lewat petang - sekita r3 petang
  • Contoh makanan yang baik ialah seperti salad buah-buahan, kacang, yogurt buah-buahan dan sup sayur-sayuran. 

Makan malam - sekitar 6 petang
  • Harus di makan dalam tempoh 3-4 jam selepas makanan ringan pada waktu petang. 
  • Makan malam perlu seimbang dengan protein, complex carbohydrates dan lemak yang baik. 
  • Contoh makanan : roti gandum, kacang dan pasta. untuk daging, dada ayam (tanpa kulit) dan juga buah-buahan dan sayur-sayuran.

Snek lewat malam - sekitar 9 malam atau 1 jam sebelum tidur
  • Pilih makanan yang rendah kalori tapi tinggi dengan nutrient.
  • Contoh : Buah-buahan segar, sayur sayuran dan yogurt rendah lemak 
  • Elakkan kopi dan minuman tenaga sebaliknya minum segelas air yang di tapis atau jus organik. 

*panduan di atas bersesuaian untuk mereka yang mempunyai berat badan yang normal. faktor seperti umur, tinggi, berat, pekerjaan dan gaya hidup akan menentukan tabiat makan yang berbeza, begitu juga bagi mereka yang menghidap penyakit.



cara kita menghargai dan menyayangi diri kita, bukan dengan mencantikkan peribadi luaran semata-mata tetapi kesihatan adalah kunci segalanya. untuk bekerja, melakukan ibadat kepada Allah, perlulah dengan kesihatan diri yang baik. 

macamana nak sihat? segala-galanya bermula dari makanan. penyakit pun kebanyakannya senang merebak melalui makanan. kalau tak sihat, aktiviti harian pasti terganggu. ye dak? jadi, pilihlah makanan yang baik, sesuai dengan diri. ok semua?  ^^


Credit :  Sumber


Bersambung di Bahagian 2 ...
 

belog || Aki Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea